lala

19 Eylül 2008 Cuma

Yeni Takıntım


Daha önceki bir yazımda da söylediğim gibi acayip bir gezme hevesi içindeydim. Bu yazdan geçti artık tabii ama önümüzdeki yaz için WAT, Interrail gibi programları araştırıp durdum. Artık o gezme hevesim kesinlikle daha spesifik bir alana indirgendi : Manhattan. Deviantart'tan her gün tonlarca Manhattan'ın fotoğrafı indirdiğim yetmiyormuş gibi, bir de vikipedi, insider's guide gibi sitelere de daldım. Derdim ne bilmiyorum :)


______________________


Şöyle de bir özetleyeyim Manhattan'ı sizler için;


Manhattan, New York'un ticari, kültürel ve finansal merkezi olan 5 ana bölgelerinden birisidir. Birleşmiş Milletler Merkez Binası ve New York Borsası burada bulunmaktadır. (Yıkılmadan önce İkiz Kuleler de Manhattan'da bulunuyordu.) Etnik yapısı itibariyle nüfusun çoğunluğu İspanyol/Latin kökenli.


"Manhattan" adı Lenape dilinde "bir çok tepeden oluşan ada" anlamına gelir. Günümüzde, tepeler yerine dev gibi gökdelenlerle bezeli bir ada konumundadır Manhattan. Bir köprüyle Brooklyn'e bağlanır. (Brooklyn Köprüsü)


ABD'nin 4 büyük medya devi şirketleri de Manhattan'ında bulunmaktadır; Fox, ABC, NBC, CBS.


Ulaşım çoğunlukla toplu taşıma araçları ile sağlanır. Özel araç kullanımının minimum miktarda olması oldukça dikkat çekicidir. Şehirde toplu taşıma aracı kullanım yüzdesi %75'tir. Nüfusun %70'inin kendine ait özel bir aracı yoktur.


Manhattan'ın (daha doğrusu tüm New York'un) yerleşim planı dünyaca ünlüdür; ızgara sistemi. Bu sisteme göre sokaklar doğu-batı yönünde, caddeler ise kuzey-güney yönünde uzanır. Şehre yukarıdan baktığınızda adeta dev bir SOS tablosuyla karşı karşıya kalırsınız. (İlkokulda oynadığımız SOS oyunu var ya :D )


Manhattan ana olarak 3 bölgeye ayrılmıştır; uptown (yukarı şehir), midtown (orta şehir) ve downtown (aşağı şehir).


İklim şartları açısından okyanusun etkisiyle ılıman bir havaya sahip olan Manhattan, aynı zamanda bir eğitim merkezidir. Columbia Universitesi, New York Üniversitesi gibi oldukça kaliteli ve köklü eğitim kurumları Manhattan'da yer alır.


Son olarak Manhattanization'dan bahsetmek gerekir, ki bu deyimi kabaca "Manhattan'lılaştırmak" şeklinde Türkçe'ye çevirebiliriz. Bu deyim, şehrin karakterini belirttiğine inanılan oldukça yüksek ve kalabalık nüfuslu gökdelenleri kapsar. Bu deyim, 1960-70 yılları arasında San Fransisco'ya da yeni gökdelenler inşaa etmeye başlayan inşaat firmalarını "San Fransisco'yu da Manhattan'lılaştırıyorlar" diye protesto etmek için kullanılmıştır.


______________________



Yaa işte böyle :)

Hiç yorum yok: